Angst og Stress er ikke følelser

Modsat hvad mange tror, er angst ikke en følelse. Det er stress heller ikke. Tværtimod er angst og stress fornægtelse af følelser.

Det der sker er, at hovedet blokerer for at udtrykke følelser, og så fyldes ’sækken’ hurtigt op. Når den er fyldt til bristepunktet vil personen føle sig ophidset og panisk. Oplevelsen er, at blot et enkelt problem mere vil skubbe mig ud over kanten. Klart, det er skræmmende at stå på kanten!klippe

Faktisk fortæller mennesker, der har angst, ofte, at de får angstanfald over relativt små problemer – og at mindre forhindringer udløser decideret raseri. Nogle kalder det ‘angst’ andre kalder det ’stress’.

Uanset hvad vi kalder det, er det, der er sket, at ’sækken’ er blevet fyldt. Problemer associeret med følelser er blevet efterladt uløste, og kører rundt og rundt i hovedet – hvilket ikke løser dem. Tværtimod er det en almindelig årsag til søvnløshed.

Når sækken er fyldt til bristepunktet, vil selv en ekstra lillebitte følelse trigge oplevelsen af, at sækken er ved at sprænges – og angst er resultatet.

Så, kort fortalt er angst en oplevelse af ekstremt pres – pres der kommer indefra i form af følelser og udefra i form af uløste situationer. Det er kroppens besked om, at der er følelser, der fornægtes og som mangler udtryk – situationer, der kræver en løsning.

Hovedet er indhyllet i regler, meninger og de krav, andre mennesker har til os. Er der mange af disse, er tendensen en blokering af evnen til at være i forbindelse med kroppens følelser og fornemmelser. Man magter simpelthen ikke begge dele samtidig. Det fører til angst, søvnløshed og andre symptomer.

Men at ‘komme ned i kroppen og mærke sine følelser’ virker farligt på hovedet. Det er klart; har man magt, virker det farligt at slippe den, og ingen gør det uden protester – heller ikke hovedet.

Så ideen om at ‘komme ned i kroppen’ vil typisk få hovedet til at freake ud og finde på undskyldninger, forklaringer og fremstille ‘worst case’ scenarier om, hvor galt det kan gå. Det vil ikke afgive sin magt.

Kunsten for dig er, at gøre det rigtige alligevel. At samle mod og gøre det rigtige – også selvom det kan føles som at være i ‘frit fald’ i en periode.

Identificerer vi os med vores hoved, vil ‘hovedets oplevelser’ opleves som ‘dine oplevelser’ – og hovedets frygt vil opleves som din frygt.

Det er derfor, det kan føles ubehageligt eller direkte skræmmende at begynde at mærke sine følelser og fornemmelser – og endnu mere skræmmende at respektere dem og lad dem få indflydelse på dine valg i livet.

Men husk! Det er hovedets magttab – ikke dit. Du er langt mere end dit hoved og løsningen på angst, søvnløshed og andre symptomer ligger syd for halsen, og i erkendelsen af din krops og følelsers intelligens og alle de uudnyttede ressourcer, du har tilgode der.

Angsten forsvinder når magtbalancen genoprettes. Når kroppen og følelserne får sin retmæssige (og for dig gunstige) andel.

Angst og stress bor i hovedet – det er virkeligt vigtigt, at alle begynder at forstå det.

Tricket til løsning er, at lære at løsne båndet om sækkens hals i små doser. Så følelser kan erkendes og udtrykkes ærligt. Tricket er også at  lære nye måder at forholde sig og gøre tingene på – så situationer løses og ikke ophobes.

Det er det, jeg assisterer min klienter til at gøre i individuelle sessioner – i coaching og terapi.

Men det er faktisk også en del af det, der automatisk sker, som en sideeffekt undervejs i Boostklubberne og på HNLP/ NLP og Enneagram Mentor uddannelserne. Fra forskellige indfaldsvinkler og med forskellige metoder sænkes angst og stressniveauet, så en ny oplevelse af frihed, ro og overskud kan tage bolig.

Og det interessante er, at selvom det er en alvorlig sag at lide af angst eller stress, kan løsningen findes med en fin blanding af indsigt, teori, forløsning, lethed og til tider også humor. Det behøver ikke være så tungt som hovedet ofte forsøger at bilde os ind up front.