Scor din chef! – og andre vigtige

Din chef skal scores!, påstår jeg

Hvad???, tænker du.

Men hæng lige på et øjeblik – så skal jeg fortælle hvorfor.

Din chef er et menneske. Uanset hvordan du ser på ham (eller hende) er det et menneske med følelser. Mennesker med følelser har brug for at blive scoret – også i professionelle sammenhænge.

Scoring på jobbet – er det ikke noget ROD???

Well, ikke DENNE slags scoring!

(Dette er IKKE en opfordring til at nedlægge din chef til sommerfesten! )

Men det drejer sig om det FAKTUM, at andre mennesker først bliver i stand til

• for alvor at LYTTE til det, du siger,

• FATTE dit vigtige budskab,

• GØRE det, du vil have dem til at gøre,

efter at  DU HAR SCORET DEM FØRST!

Lad mig uddybe:

2 mennesker kan sige præcis det samme til dig – den ene lytter du til, den anden lytter du IKKE til. Kun ham du kan li, har tillid til og respekt for, lytter du til. Er det ikke sandt? Det sker helt ubevidst.

Med andre ord, kun ham der har scoret DIG først, er DU i stand til at lytte til. Det betyder også, at kun ham, der har scoret dig først, er du i stand til at samarbejde med og lade dig påvirke konstruktivt af.

Det samme gælder for din chef. Han/hun kan IKKE lytte til dig, før du har scoret ham!

Tip no 1 Start ALTID med at score!

Din chef og alle de andre vigtige mennesker i dit liv. Din kollega, din nyttige medarbejder, dine kunder, din partner og måske x-partner (børnenes mor/far) er mennesker, der er VIGTIGE for dig.

I kan IKKE kommunikere forståeligt, skabe de virkeligt gode resultater og samarbejde effektivt, før I har scoret hinanden.

(…og da DU er den heldige læser af denne blog, har du et forspring).

De mennesker jeg taler om, er dem, der er AFGØRENDE vigtige for dig,

1. fordi de bærer nøglen til DIN succes,

2. fordi de bærer nøglen til DIN trivsel.

Og præcis DERFOR skal de scores!

Helt enkelt.

Du skal score DEM, fordi det er en fordel for DIG.

Manipulerende og hjerteløst? Nej, ikke helt – for det er også en fordel for dem. De kan li det. De vil ELSKE dig for det. Det drejer sig om, at du tager ledelse og ansvar for relationen.

INGEN trives med anstrengte relationer. Det er en STOR og UNDERVURDERET kilde til STRESS og DEPRESSION. Det kan jeg se i mit arbejde med stressramte.

Tip no 2 Tag både hoved, krop OG HJERTE med på job!

Mange mennesker overser, hvor vigtigt det er at være i stand til at skabe gode relationer til vigtige mennesker. Vi bilder os ind, at vores uddannelse, faglighed, position og handlinger er nok –  men vi skyder os selv i foden med den holdning!

Vi glemmer, at en del fyringer skyldes dårlig kemi med chefen – og at INGEN chef vil ansætte en person, han IKKE svinger med. Han kalder det måske, at han ’tror på’ vedkommende, men det drejer sig om det samme. At ’tro på’ et menneske drejer sig om mere end CV’et.

I kampens hede glemmer også en del CHEFER, at nogle af de ærgerlige opsigelser, sure stress-sygemeldinger, en del fejl, spild, dårlige resultater og misforståelser skyldes dårlige relationer. Anstrengte relationer ER en væsentlig både stress- og spildfaktor i organisationen. Anstrengte relationer til vigtige mennesker har enorme konsekvenser på jobbet!

Dette er ikke et luksus emne, men derimod dybt essentielt for at trives, fungere og præstere på jobbet og privat – og for at få organisationen til at fungere.

Din værdi på jobbet Når du er bevidst om og i stand til at score dem, du vil, præcis når DU vil, stiger din værdi for organisationen. For det betyder, at du kan drive dine projekter igennem meget lettere og hurtigere opnå langt bedre resultater. Det skaber grundlaget for en bedre karriere.

Hvad er gevinsten?

Der er INGEN grænser for, hvor langt du kan nå, og for hvilke private og jobmæssige resultater du kan skabe for dig selv, når du bliver i stand til at score bevidst. Alle NLP studerende kommer glædesstrålende tilbage og fortæller om, hvor meget lettere deres job og privatliv er blevet – efter de har lært at score bevidst.

Min egen erfaring

I første del af mit arbejdsliv som ansat cand. brom. anede jeg intet om dette her. I bakspejlet kan jeg se, at det gav mig en masse besvær, søvnløse nætter og bøvl med at få de resultater, jeg ønskede på jobbet. Det var smertefuldt og stressede mig – i perioder havde jeg det ret dårligt.

Fra den dag hvor jeg begyndte at ’score min chef’, fik jeg en chef, der LYTTEDE til mig, og som JEG kunne påvirke. Det var en befrielse ikke at skulle kæmpe længere – helt sikkert også for ham. Det gav mig overskud og en langt mere tilfredsstillende arbejdsdag – og jeg skabte bedre resultater og fik anerkendelse i organisationen internationalt.

Men det bedste var måske, at da jeg skulle skifte job ’scorede’ jeg de nye chefer ved ansættelsessamtalerne – og jeg fik jobbet!

Mine 2 tips er derfor:

  1. Start ALTID med at score!
  2. Tag både hoved, krop OG HJERTE med på job!

Held og lykke med det! – og tillykke til din chef!

——————————————————————————————————-

På NLP minikurset Scor din chef ! får du scoreteknikkerne SAMT en bedre relation til et vigtigt menneske i dit liv. Kurset hedder også ’Sådan skaber du god kemi med vigtige mennesker – og får de særligt gode resultater!’ Læs mere her

Change Fitness Business Practitioner uddannelsen får du en GRUNDIG træning i at ’score bevidst’ – træning over et helt år. Læs mere her

——————————————————————————————————–

Scor din chef! – NU OGSÅ MED DISKRETION

Hmm, hvordan går man til sin chef og beder om et kursus, der hedder ’Scor din Chef!’???

Well, med mindre din chef er i godt humør og du selv et stort glimt i øjet – kan det være en udfordring.

Men det kan også være en kærkommen lejlighed til at få sig et grin sammen.

Eller hvordan er man en CHEF, som vil opfordre sin medarbejder til at deltage på kurset Scor din Chef! – uden at det bliver misforstået???

Hmm, måske kræver det en masse ord.

Men det synes jeg ikke du skal bøvle med, så jeg givet kurset ENDNU en titel.

Indholdet er selvfølgeligt PRÆCIS det samme, men nu kan du præsentere kurset din chef og medarbejder uden at det på nogen måde bliver misforstået.

Kurset hedder nu både:

• ’Sådan skaber du god kemi med vigtige mennesker – og får de særligt gode resultater!’  og

• ’Scor din Chef!’.

Sådan! Nu er det let for dig.

Send mig en mail og du får en printvenlig kursusbeskrivelse til din chef eller medarbejder.